Redegjørelse for aktsomhetsvurderinger iht kravene i Åpenhetsloven §5.

Denne redegjørelsen gjelder perioden 01.06.2023 – 31-05.2024.

Om virksomheten

IDEMA as er en av landets ledende leverandører av fast inventar til entreprenørbransjen.

 Våre medarbeidere prosjekterer, leverer og monterer inventar til ulike typer bygg i offentlig og privat sektor. Produktspekteret omfatter kjøkken, bad, garderober, skranker, glassløsninger etc., sykehus-, laboratorie-, naturfag- og spesialinnredninger.

 Det er ca. 40 ansatte - 15 ansatte i prosjekt og administrasjon, og 25 ansatte arbeidsledere og montører.

Hovedkontoret ligger i nye og moderne lokaler på Rud i Bærum.

IDEMA har som mål å levere riktig kvalitet tilpasset kundens behov, og det å være en god samarbeidspartner i prosjektgjennomføring.

For å kunne oppfylle bedriftens mål, legger ledelsen vekt på effektivitet i prosjektering og prosjektgjennomføring.  Dette krever riktig organisering, omtanke, opplæring og oppfølging av alle ansatte som er involvert i gjennomføring av prosjektene.

IDEMA benytter hovedsakelig egne ansatte i sine leveranser og har derfor god oversikt over arbeidsforhold og øvrige vilkår for sine medarbeidere. Gjennom dette sikres at virksomheten følger krav til grunnleggende menneskerettigheter og anstendige arbeidsforhold.

Produktene som leveres består av mange forskjellige typer materialer og ulik grad av bearbeiding og sammenstilling.

Leverandørkjedene er både norske og utenlandske.

I IDEMA er det korte rapporteringsveier fra de ansatte til ledelsen. Ansatte er oppfordret til å rapportere avvik som observeres, direkte til daglig leder eller tillitsvalgt.

Funn

Faktiske negative konsekvenser som har skjedd

HMS.

Sykefraværet i IDEMA er generelt lavt sammenlignet med andre virksomheter i byggebransjen.

EBA (Entreprenørforeningen-bygg og anlegg) utarbeider løpende statistikk for sykefravær på bakgrunn av tall innhentet fra medlemsbedriftene. Sykefraværet er økende og landet i 2023 på 5,9 %. IDEMA sitt sykefravær i 2023 var på 4,3 % inklusivt langtidsfravær. Dette er lavere tall for sykefravær enn året før. Det lave sykefraværet kan forklares med et godt arbeidsmiljø og arbeidsforhold ellers, der ledelsen har fokus på HMS og bl.a. tilrettelegger for trening for de ansatte.

I perioden har vi gått gjennom sykemeldinger og egenmeldinger i tillegg til den løpende observasjon og rapportering av avvik i det daglige.

Denne gjennomgang avdekker enkelte konkrete hendelser der ansatte har pådratt seg skader i muskler, sener og skjelettet som ofte skyldes ergonomiske forhold.

Sosial dumping.

IDEMA benytter ikke bemanningsbyrå for innleie av arbeidskraft. Justering av behovet for montasjekapasitet løses ved å benytte montasjefirmaer som vi har benyttet i lang tid og derfor godt kjente arbeidsvilkår og rutiner. IDEMA har det siste året økt montasjekapasiteten gjennom faste ansettelser. IDEMA dokumenter løpende til offentlige prosjektorganisasjoner at sosial dumping ikke forekommer for egen eller innleid arbeidskraft.   ansatte i IDEMA.

Tiltak.

IDEMA har i sine aktsomhetsvurderinger identifisert noen funn og områder som krever oppmerksomhet både eksternt og internt.

Eksternt gjelder dette spesielt leverandørkjeden innenfor produkter og arbeid.

Det er derfor utviklet et digitalt system for å handtere kommunikasjon med våre underleverandører. Løsningen om handler tema som menneskerettigheter, arbeidsforhold og annet som er aktuelt i våre aktsomhetsvurderinger. Dette systemet vil bli testet ut, videreutviklet og implementert i kommende periode.

Det er beskrevet funn av negative hendelser over. Konkret er det etter slike funn arrangert fysiske samlinger med de involverte. Her er årsak og virkninger gjennomgått, og det er gjennomført ergonomikurs med fokus på å økt kompetanse for å unngå at de negative hendelsene skjer på nytt.

I tillegg vil bedriftens interne «code of conduct» (etiske retningslinjer) bli gjennomgått og basert på erfaringene fra forrige periode vil vi tilpasse disse retningslinjene til de nye kravene.

 

Rud 30.06.2024

 

 

___________________________________                               _________________________________

Roar Buøen                                                                                                     Morten Malm

Daglig leder / styremedlem                                                                     Styrets leder

 

 

___________________________________                               _________________________________

 Alexander Borge                                                                                          Andreas Buøen

Styremedlem                                                                                                 Styremedlem